2009. július 14., kedd

New York

New York egyszerűen hihetetlenül szuper volt. Nem is tudom hol kezdjem....péntek este indultunk este fél 9-kor. Nekem ugye nem kellett se vízum se egyéb elvileg, csak az útlevelem. Odafelé azért kitöltettek velem egy papírt amit aztán beleragasztottak az útlevelembe az Amerikai határon. Kicsit szöszmötöltek velünk a határon...le kellett szállni és mindenkinek egyenként oda kellett menni valakihez, feltettek pár kérdést és aztán mehettél. Tőlem megkérdezték, hoagy hogyan kell ejteni a nevemet:) Na mondom a legfontosabb....végűlis azt nem mondhatom, hogy nem tűnt jó fejnek de a legjobb lett volna ha csak intenek és tovább mehetünk.
Nagyon szép volt este a Niagara, ugye ott jöttünk el mellette mivel ott van a határ. Az első estét a buszon töltöttük és körülbelül reggel 7-re értünk oda New Yorkba, pontosabban Manhattan-be . Már az megdöbbentő számomra ha belegondol az ember, hogy New York lakossága kb 8 millió, Magyarországé pedig 10 millió :) . Végülis mi csak Manhattan-t tűztük ki célul, hogy megnézzük, ez a városrész is túl nagy volt hozzá, hogy meg tudjuk nézni 2 nap alatt. Bár mindenki tudja de ugye 5 fő része van New Yorknak: Manhattan, Bronx, Brooklyn, Queens és Staten Island. Manhattan csak a 3. legnagyobb városrész a maga másfél millió laosságával de azthiszem még ez is elég sok:) Állítólag egyébként ez a legérdekesebb városrész.

Én szerencsére jól aludtam szóval nem voltam fáradt. Volt velünk egy idegenvezető csaj az utazási irodától, mindig mondta, hogy hol járunk és éppen mit látunk..... néha értettem, néha nem:) A busz letett minket Manhetten közepén és a csomagokkal együtt tovább ment a szállásra. Már korábban megtudtuk, hogy este helyi járattal kell majd visszamenni a szállásra és utána majd visszahoz minket a busz ha 5 és 6 között becsekkoltunk a szállodába.
Szóval leszálltunk és először mindenki kapott térképet és némi instrukciót mit hogyan, merre, meddig kellene csinálni. Együtt voltunk még kb 1 órát, akkor megnéztük a Time Square-t, érintettük a Central Park-ot és néhány híresebb épületnél megálltunk, aztán pedig szabad idő kb 10-16-ig. Nagyon bántam néha, hogy nem értem mit mond az idegenvezető mert tényleg tök jó lett volna ha minden érdekes dolgot hallok és akkor megjegyzem és akkor nem csak az marad meg bennem, hogy jééé igen ezt az épületet már mintha láttam volna.
Az első ami feltűnt,(persze a magas épületek:) de azon kívül ) az utakon csak taxikat lehetett szinte látni: taxi, taxi,taxi, autó, taxi, taxi, taxi, autó....kb ez volt a sorrend. Egyébként mikor megérkeztem Torontóba csak néztem mint kisgyerek a moziban, hogy wáó mennyi felhőkarcoló...most oda értem New Yorkba és ugyanez játszódott le bennem csak valahogy így: wwáááááóóóó..:)..csak felhőkarcolót látsz, semmi mást. A Time Squar az már délelőtt is elég zsúfolt volt, rengeteg ember él Manhettenben is annak ellenére ugye, hogy nem az a legnagyobb városrésze New Yorknak.
Első szabad időnkben úgy döntöttünk, hogy megnézzük a Central Parkot. Tudni kell, hogy eléggé szeretem a Sex és New York című sorozatot és hát ha valaki nézi akkor az tudja, hogy itt is nagyon sokat forgattak... olyan fura volt azért, hogy visszaköszönt néha egy-két helyszín a sorozatból főleg most rémlettek dolgok, hogy újra elkezdtem nézni angolul, mielőtt kijöttem. Nagyon szép volt végülis az a park, ott őriznek valami sziklát aminek én ugyan nem tudtam sok jelentőséget tulajdonítani, hiszen épp fagyit vásároltam mikor mesélte a csaj, hogy miért is nevezetes:) Ha jól rémlik akkor az a lényege, hogy ilyen sziklára épült egész Manhattan, vagyis a talaj nagyon sziklás, persze gondoltam majd utána olvasok a neten, angolul úgysem mindig minden világos elsőre:)
Ami a legjobban tetszett ebben a parkban az az volt, hogy a hatalmas város kellős közepén van, nagyon nagy és nagyon tiszta. Lehet hogy valakinek illúzió romboló de nekem kifejezetten tetszett, hogy ha leültem egy padra akkor a madárcsicsergés és a lombok közepette láttam a sok felhőkarcolót körülöttem, persze jó messze de olyan picit nem is igazinak tűnt néha az egész. Sokan futottak és csak kirándultak a parkban. Mi opcionális választásként (na jó leginkább én akartam:) megnéztük az állatkertet. Ahhoz képest hogy Torontóban 45$ , itt csak 10$ volt és nagyon is megérte. Egyik része teljesen olyan volt mint a Tropicarium Budapesten, kivéve a cápákat, a másik része pedig rendes állatkert. Épp fókaetetéskor érkeztünk ugyhogy még azt is láttam. A legjobbak a pingvinek voltak, ők nagyon tetszettek:)) Most már nem csak mókust de pingvint is szeretnék hazavinni:) Halálian jópofák, itt is úgy volt megcsinálva a látvány, hogy félig láttad mi történik a víz alatt és félig láttad, hogy mi felette. Csak ott úszkáltak a vízben ahol még ducibbnak tűntek, néha tettek egy-két kört és aztán kitottyantak a partra.
Az állatkert után a Madame Tussauos Múzeumba vettük az irányt. Útközben szerettem volna inni egy kávét ezért betértünk egy cukrászdába. Az egész lényegtelen lett volna, csak a fizetés részénél vált érdekessé a dolog....10 perc elteltével megkaptam a számlát és megláttam rajta valami furcsa dolgot. A számlára egy szivecske volt rajzolva, amivel körbekarikázta a részt hogy: "Az ár nem tartalmazza a borravalót" :) Oké, nem én kaptam a számlát, hanem Thomas és a pultos nő volt de akkor is a vicces az volt, hogy igazából semmit nem csinált a csaj....beértünk, odamentünk a pulthoz, kértünk valamit, szólt a csaj amikor készen volt és odamentünk érte...még csak ki sem szolgált minket:) Na de a lényeg, hogy jót mosolyogtam rajta és el is tettem magamnak emlékbe:)
A következő állomás már a múzeum volt. 35$ volt a belépő de nekem nagyon nagyon tetszett, főleg a mozi rész:) Hát lényegében ez a múzeum ugye viasszal formázott híres személyekkel van teli, csomót fényképeztem és nézegettem. Obama sajnos lemaradt az élményről, hogy fotózkodjon velem ugyanis arra még külön pénzt szedtek és még sorban is kellett volna állni. Ja egyébként New York egyik kulcs mondata ha turista vagy : "Jézusom, itt is ennyien állnak a sorban?!" , ez főleg akkor volt cikis amikor mosdóba mentél volna de majd erről is írok:) Szóval csomó fénykép után elérkeztünk Thomassal egy rémrészhez...olyan mint egy szellemkastély csak sokkal kisebb és kevésbé ilyesztő:) Lényegében egy folyosó és ha akartál bementél, ha nem akkor pedig kikerülted. Lovagiasan megengedtem Tamásnak, hogy előre menjen:) Nem sokkal ezután még folytatódott a kiállítás, azért hiányoltam pár embert de sokan ott voltak azért. A legjobb rész az a végén a 10 perces kis mozi volt, de nem akármilyen mozi ám...3D spongyabobos rajzfilm de ez még nem minden....amikor Spongyabob elesett a biciklivel akkor nagyon sok buborék árasztotta el hirtelen a termet, amikor Spongyabobot megböködte a barátja akkor pedig a széken érezted hogy valami hirtelen megbök hátulról, amikor Spongyabob a hamburgert sütötte érezted az illatát:))) nagyon tetszett és remélem hamar látok majd ilyen egész estés filmeket:)
Az állatkert és a múzeum után már szinte rohanni kellet, hogy időben a szállodába érjünk, felcipekedjünk, zuhany és vissza 6-kor a busszal a belvárosba. Mi rohantunk de minden ellenünk szólt:) Este el akartunk menni egy Brodway musicel-re, az valami borzalom ami ott volt. Annyit láttam hogy rengeteg ember áll sorban a jegyekért a Time Squaren, 40 percet álltunk mire sorra kerültünk úgy, hogy nem is ment lassan a sor. Ugye a Time Square a New York-i színház negyed. A legjobb az a pillanat volt mikor 10 perc gyanutlan álldogálás után megkérdezem Tamást, hogy mit is akarunk megnézni, annyi jó van, hogy én nem is bírok választani. Pár perc felvilágosítás után amit az egyik "őrtől" kaptunk, aki arra vigyázott nehogy valaki jogosulatlanul előrébb kerüljön, megtudtam hogy egy jobb musicalre mint a Lion King vagy a Chicago mindösszesen csak 120$ a jegy:) Azt tudtam, hogy nem olcsó...na de azért mégis....kis hüledezés után végülis úgy döntöttem/tünk , hogy ennyi pénzt nem szánunk rá de ha már bent álltunk a sorban akkor megnézünk valamit, meg ugye mégiscsak a Broadway és kiváncsi voltam. Végülis 50$ volt az Altar Boys nevű musicalre a jegy ami még ismert is volt és jó is. A jegyet megvettük és elindultunk megkeresni a buszt. Elég nagy tortúra lett a végére mert az a buszállomás még a Ferihegyi reptérnél is nagyobb és bonyolultabb minden túlzás nélkül. Volt csomó kapu és minden kaputól csomó busz ment, össze-vissza voltak számozva,áhh kész káosz :) Nagy nehezen végülis megtaláltuk kb fél órával elcsúszva a tervezett időtől. Arra még épp elég volt, hogy beestünk a szállodába, felfrissültünk és mentünk vissza a musicelre.
A musical jó volt, néha elvesztettem a fonalat de sokszor nevetett a közönség szóval biztos elég sok poén volt benne:) Azzal kapcsolatban kicsit csalódott voltam, hogy elég egy lepukkant épületben volt, a színdarabbal szemben nem lenne kifogásom de a hely az olyan sivár és gondozatlan volt mint egy csarnok. "Az ún. Off-Broadway színházak 100-500 férőhelyesek, kisebb költségvetésű és kisebb érdeklődésre számot tartó, gyakran kísérleti darabokat játszanak, de több itt bemutatott mű átkerül a nagyobb színházakba is." ..ennyit a Broadway-ről:)
A busz 11kor indult vissza és addig még sétáltunk egyet. Ennyi embert, ilyen nagy téren, ennyire összezsúfolva én még nem láttam....a 4-6 villamos talán kisebb kivitelben:) Próbáltuk azért kerülni a tömeget de ha a jó részeken akartál maradni akkor ez lehetetlen volt:)
Éjfélre már a szállodában voltunk. A reggeli és a szoba is kifogástalan volt, svédasztal és minden szobában TV és kényelem( na nem mintha ki tudtam volna használni hiszen csak aludni jártunk oda). Vasárnap 7-kor reggeli és irány Manhetten újra. Most közösen is megnéztük a Central Parkot, előző nap arra nem figyeltünk oda , hogy ugye ez másnapra be van táblázva a közös naptárba és megnéztük :) A szerencse azért az volt, hogy nagyon nagy az a park és vasárnap egy másik részét néztük meg mint mi előzőleg.
Fel a buszra egy hosszabb séta után és irány a kikötő. Útközben még megálltunk megnézni a World Trade Center nyomait. Igazából csak annyit látott az ember, hogy csomó gép és ember dolgozik azon az elzárt területen és hogy egyszer valószínűleg ott állt az a 2 torony. Ahogy megtudtam ez az új épület már nem 2 különálló toronyrész lesz, hanem egy nagyon magas összefüggö felhőkarcoló. Elvileg 2011-re fog felépülni és a világ 2. legmagasabb felhőkarcolója lesz. A hajótúrára vezető út a Wall street volt. Láttam és le is fényképeztem azt a templomot amit a National Tresure című filmben lehet látni, de ami ennél is jobb hogy a világválság idején elhíresült tőzsde épülete előtt is elhaladtam, a Wall streeti tőzsde előtt. Nagyon jó időnk volt egész hétvégén. A hajóút egy 1 órás körutat jelentett a part mentén, ahol megnézhetted New Jerseyt, Bronx-t,a Brooklyn hídat, magát Brooklynt és még a szabadságszobrot is. Kicsit sajnáltam, hogy nem álltunk meg de látva a sok embert már azért annyira nem is vágytam fel a koronába:) A hajóról azért sikerült elkapnom jó pár fénykép erejéig. A túra után szabad program volt megint Manhettenben. Én megnéztem Carry Bradshow házát amit ugye a sorozatban elés sokat látni:) Voltunk boltokban és ebédeltem is. Amit még talán érdemes leírnom, hogy a Manhattan-ben található gyorséttermekben egyszerűen nem lehet elmenni mosdóba :) Ez azért van így mert a Wendy's-ben pl 40 ember ebédelt és mindenkire 1 db mosdót tartottak fent, 1 db férfiaknak és nőknek is. Miután meguntam a várakozást és csak azt láttam, hogy nőtt a sor, fogtuk magunkat és átmentünk a Starbucks-ba....ugyanez a helyzet. A 3. kisérlet után feladtuk és belógtunk egy moziba ahol már legalább 2 mosdó volt és kevés ember. Hát lehet szívesebben töltöttem volna mással azt az időt mint mosdót keresgélni:)
A nap csúcspotja volt amikor aztán este elmentünk az Empire State Buildingre. Egyáltalán nem mondanám, hogy drága volt: 17$ és valami gyönyörű szép a kilátás. Rengeteg ember volt ott is és ha nem veszem meg előre a jegyet valószínűleg még dupla annyi időbe telt volna míg feljutunk. A képek sajnos nem lett olyan jók de sztem még ha jobbak is lettek akkor is csak képek, de én átéltem és úgy hogy ott voltam teljesen más:) Nagyon nagyon tetszett, hogy épp naplemente volt és láttam egész New Yorkot.
Hát körülbelül ennyi lett volna életem egyik legjobb hétvégéje. Nagyon örülök, hogy elmentem és azért még majd egyszer lehet elmennék, hogy a Szabadság-szobrot is megmásszam:)

1 megjegyzés:

  1. A Broadwayen nem divat az állójegyet-rohadt-olcsóért? Alternatíva lehetett volna...

    Spongyabooob, jee. Itt már én is sárga voltam, amikor ezt olvastam:D

    A Wendyst megint megsirattam, h nálunk bezártak.

    Az egész centralparkostul, empirestatebuildingestül (az milyen gyönyörű épület) überfasza lehetett, nagy mázlista vagy, h ezt átélhetted! :)

    Billy fiú a win95 háttér előtt mekkora már:D

    VálaszTörlés